Utskrift

Trening ER bedre enn rus

Skrevet av Tor-Steinar Jorem. i kategorien Aktuelt

c_633_366_16777215_00___images_Avdelinger_Trim.JPG
 «Treninga har gitt meg mer selvtillit da jeg ser og føler fremgangen. Jeg har også fått mindre tankekjør under og etter trening».

Det er en pasient på Lade BS som sier dette. Selvopplevd og selverfart. Trening - eller mosjon for den som tar det litt mer med ro – betyr mye mer enn det å få dagene på LBS til å gå kjapt unna.

ladebs.no setter denne gang fokus på trening som en vesentlig del av behandlingstilbudet på LBS. Henrik Sveggen og Ragnhild Slettemoen(bildet over) er «trim/trening/mosjonschæfer på LBS. Henrik har blant annet en barchelor i friluftsliv mens Ragnhild har en mastergrad i bevegelsesvitenskap.

- På LBS er vi helt bevisste på at trening er behandling på lik linje med all annen behandling. Og det er heldigvis ikke bare vi to som mener det. At det i tillegg er morsomt og sunt er bonus, smiler de to.

Det er trening på LBS hver dag. Det betyr 4 x 1 time + en friluftsdag. Dette er tilbudet til pasientene på klinikkavdelingen. Denne delen av behandlingen på LBS starter rett etter inntak og varer så lenge(vanligvis ca. tre mnd.) pasientene er på Lade.
c_633_366_16777215_00___images_Diverse_bandy_komp.jpg

Det kan trenes styrke, kondisjon og bevegelighet…, blant annet. Hvis pasienten ønsker det kan han/hun få tilbud om testing som viser eventuell framgang. Og av og til - en fartsfylt innebandykamp...

- De fleste pasientene som kommer er nok litt mindre aktive enn gjennomsnittet. Noen av de som kommer hit kan vært svært spreke, mens andre sliter med å gjennomføre en kort gåtur. Felles for alle er at de trenger et godt treningstilbud som en del av behandlingen, sier Henrik og Ragnhild.

- Betyr det at trening hjelper mot rus?

- På mange måter, ja. Forskning viser en sammenheng mellom trening og et bedre liv. For mange kan trening fylle et tomrom. Et tomrom som tidligere ble fylt med rus. Pasientene kan i mange tilfeller redusere medisinbruken, og trening påvirker utvilsomt både den fysiske og psykiske delen av oss, sier de to.

Mange undersøkelser viser at fysisk trening har en avspennende, avstressende og beroligende effekt på deltakerne. Mindre angst og mindre depresjon. En effekt som styrkes når treninga/aktiviteten blir en naturlig del av hverdagen.

En av LBS-pasientene sier det på denne måten:

- Formen har økt betraktelig siden jeg kom til innleggelse i januar. Jeg har redusert bruken av blodtrykksmedisin, og håper å være medisinfri når jeg skrives ut i april. Jeg har også halvert dosen antidepressiva. Treninga har vært viktig for min psykiske helse. Når jeg har tunge stunder, drar jeg og trener. Det hjelper. Man får energi av å trene og får til å yte mer på for eksempel jobb.

- Treninga har gitt meg mer selvtillit da jeg ser fremgangen. Har også fått mindre tankekjør under og etter trening, sier han.

Treninga utgjør med andre ord en betydelig del av ei behandlingsuke på LBS. LBS har et eget treningsrom, med litt plass til ballspill og god plass til treningsapparater. For lavt under taket til volleyball, men altså perfekt til en knalltøff innebandyduell… I tillegg et enormt og allsidig treningsrom på utsida. NATUREN…. Skogen, Ladestien, nabolaget, fjellet osv.

Henrik har bred utdanning innen friluftsliv forteller at turene handler om mer enn å ta seg en liten tur.

- Å gå på tur er trening. Det er aktivitet, og det er også et mål å sette seg nye og gjerne litt «hårete» mål. Vi kommer litt vekk fra LBS en dag i uka, og vi opplever gode ting sammen med andre. De fleste av deltakerne gleder seg til å trene.

- Fortsetter de å trene ETTER oppholdet også?

- Det er litt opp og ned, men vi har en klar formening om at mange fortsetter å være aktive. Hvis vi greier å gi dem lysten og motivasjonen, kan de ha skaffet seg et godt redskap i kampen mot rus.

c_633_366_16777215_00___images_Frontbilder_trima_komp.jpg
Ikke så stort, kanskje, men definitivt velegnet til formålet!

Henrik Sveggen og Ragnhild Slettemoen forteller at treningsopplegget i likhet med andre deler av behandlingsopplegget blir tilpasset den enkelte. Ikke alle løper ti kilometer på tredemølla etter den første uka med andre ord…

- Det handler om å mestre og oppleve gode ting. Det gir de beste resultatene på sikt, sier de.

Pasientene på LBS trener i to grupper; menn og kvinner. Noen synes kanskje det kan være merkelig, men Ragnhild og Henrik forteller at akkurat det er godt gjennomtenkt. Gutta starter alle dagene med sin treningsøkt, mens jentene får sin økt rett etterpå.

- Å starte dagen med å være aktiv gjør resten av dagen enklere å mestre. Det er noen positive bieffekter av trening som resten av behandlingen på LBS definitivt kan nyttiggjøre seg, sier de to. Det er neppe en ulempe å være opplagt og i godt humør når en setter seg i samtalegrupper senere på dagen.

For øvrig; DET ER TRENDY Å TRENE – FOR ALLE